Strona główna > Wiadomości > Katastrofa kolejowa. Są zabici i ranni

Katastrofa kolejowa. Są zabici i ranni


Takiej katastrofy polskie koleje nie pamiętają od dekad. Dwa pędzące pociągi zderzyły się czołowo w miejscowości Szczekociny koło Zawiercia. 16 osób nie żyje. I ponad 54 osoby są ranne. Akcja ratunkowa została już zakończona.

Karetki i śmigłowce pogotowia, wozy straży pożarnych, policja, prokuratorzy i urzędnicy na miejscu ratowali ludzi i próbowali odpowiedzieć sobie na pytanie – w jaki sposób mogło dojść do tej katastrofy?

Pociągi relacji Warszawa – Kraków i Przemyśl – Warszawa jechały zgodnie z rozkładem. Oba po tym samy torze. Maszyniści obu składów (wciąż nie ma potwierdzonych informacji na ich temat) nie mieli szans zatrzymać pociągów, łącznie dziesięciu wagonów, tak, aby uniknąć zderzenia. Zdjęcia z miejsca katastrofy pokazują iście dantejskie sceny – poprzewracane wagony, pociąg przygniatający inny pociąg.

– Nasz pociąg jechał z prędkością około 120-130 km/h. Doszło do nagłego hamowania, po czym poczuliśmy uderzenie. Obsługa pociągu poprosiła nas o nieopuszczanie pociągu. Po minucie, dwóch, kiedy okazało się, że zderzyliśmy się z drugim pociągiem poproszono nas, żebyśmy pomogli osobom, które są ranne, które krzyczą, płaczą. Jeden z wagonów jest przepołowiony, leży na drugim wagonie, lokomotywa jest przechylona o jakieś 45 stopni – relacjonują świadkowie-pasażerowie, którym udało się wyjść bez szwanku.

Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK na razie odmawia udzielenia szczegółowych informacji na temat katastrofy. Potwierdza jedynie, że doszło do zderzenia dwóch pociągów -relacji Przemyśl-Warszawa oraz Warszawa-Wschodnia- Kraków. Według straży pożarnej, w wyniku zderzenia rannych zostało ponad 50 osób, z czego połowa ciężko. Wśród rannych są obycokrajowcy. W obu pociągach jechało ok 350 obób. Na miejscu katastrofy pracowało ponad 450 strażaków, ratownicy z 30 karetek pogotowia i dwóch śmigłowców ratunkowych, ponad 100 policjantów. Akcja ratownicza trwała do rana i została już zakończona. W niedzielę rozpocznie się akcja usuwania wraków pociągów. Śledztwo w sprawie katastrofy zostanie wszczęte w niedzielę, poprowadzi je prokuratura w Częstochowie.

Do godz. 1:00 strażacy informowali o sześciu ofiarach śmiertelnych. PKP informuje, że pociąg z Warszawy jechał po niewłaściwym torze. Później PKP poinformowało o jeszcze dwóch ofiarach – w sumie do 1.30 policzono osiem ofiar śmiertelnych. Teraz już wiemy, że w wypadku śmierć poniosło 15 osób, a 54 są ranne, większość bardzo ciężko.

Po rozmowach z ministrami zdrowia i infrastruktury, którzy są na miejsce katastrofy, przyleciał tam również premier Donald Tusk i Jacek Cichocki, minister spraw wewnętrznych. Jak poinformowała kancelaria prezydenta Bronisław Komorowski jest w kontakcie z ministrem transportu Sławomirem Nowakiem i na bieżąco śledzi sytuację.

Informacje na temat osób poszkodowanych dostępne pod numerem telefonu Śląskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego (32) 255 21 95 i pod numerami podanymi na stronie spółki Intercity: 19 757 – z telefonów stacjonarnych oraz (42) 19 436 – z telefonów komórkowych.

ppa, mad

  1. johohanan
    Marzec 5, 2012 o 8:59 am

    Jak doszło do katastrofy dowiemy się po śledztwie, jakie prowadzi w sprawie katastrofy komisja (byle nie MAK).Na pewno nie zawinił jeden człowiek, którego można obarczyć winą.Liczne blokady i zabezpieczenia, jeśli człowiek nie zareaguje na otrzymany komunikat wykluczają taki wypadek z powodu zagapienia się maszynisty czy dyżurnego ruchu.
    Mnie zastanawia coś innego.Naszą PKP podzielono swego czasu jak tort imieninowy.Jeden odpowiada za szyny drugi za lokomotywy,trzeci za nastawnie…itd.Jednym słowem bałagan totalny.
    Jak jest w sąsiednich Czechach?
    Porównanie Polska – Czechy:
    Powierzchnia: 313 tys. km kw. – 79 tys. km kw.
    Liczba ludności: 38,4 miliona – 10,3 miliona
    Liczba uruchamianych pociągów na dobę: 3802 – 7700
    Liczba pasażerów przewiezionych przez kolej: 283 268 tys. – 171 984 tys.
    Wydatki na infrastrukturę w latach 2000-2003 w mln Euro: 1159 – 2237
    Dotacja w procentach przewoźników regionalnych: 5,9% – 20,3%
    Udział dotacji w PKB: 0,08 – 0,38

    I teraz dopiero możemy sobie pogadać o stanie kolei w Polsce i o tym, kto za ten stan odpowiada.U nas nic nie zrobiono aby poprawić bezpieczeństwo na kolei.Dotyczy to wszystkich rządzących ekip.

    • aida1708
      Marzec 6, 2012 o 1:01 am

      Ja nie słyszałam o rozwoju i planach rozbudowy kolei, od 22 lat cały czas zamyka się zbędne połączenia, bo są niepotrzebne , kto będzie nimi jezdził jak znowu rośnie bezrobocie i ilość dzieci zmniejszyła się o 1 milion w szkołach czyli coś około 18 %. Zresztą kto chce podróżować pociągami w Polsce ? Ja bym się bała wsiąść do pociągu byle jakiego! Biedni chodzą piechotą , lub jezdzą swoimi ” rzęchami ” a bogaci samochodami luksusowymi.

      • Marzec 6, 2012 o 1:04 am

        Zapomniałaś jeszcze o tych co jeżdżą na rowerach :mrgreen:

      • aida1708
        Marzec 6, 2012 o 2:03 am

        Miałam taki zamiar ale ze względu na zimowy okres pominęłam! 🙂

    • Ged12
      Marzec 8, 2012 o 12:09 pm

      To tam u was w tych Czechach samochodów nie maja, ze muszą pociągami jeździć? Franc Józef fajne te koleje tym z Austro-węgier wybudował nie, prawie tak jak Bismarck u nas. No tylko w tej Kongresówce nikt nigdy niczego im nie wybudował tylko bocznice a potem była wojna, był PRL, a pis tego nie naprawił bo prezes porzucił rządowanie w zamian za dopłaty dla partii z budżetu. Tyle historii.

  2. ela_z_warmii
    Marzec 5, 2012 o 12:59 pm

    Masz obsesję, że nawet na takim temacie musisz wrzucić w tekst „MAC”? Straciłeś ducha (jest o tym też temat), trzeba było dodać jeszcze Putina. Ręce opadają.

    • johohanan
      Marzec 5, 2012 o 11:32 pm

      No proszę.Z całej notki Ela MAC wygrzebała.Nie smuć się Elu,ducha nie tracę i nawet się zastanawiam czy ktoś z PiS-u nie zrobił naszemu rzadowi sabotażu…? Już wiemy,że zatrzymany i podejrzany o spowodowanie katastrofy to 50-kilkuletni moher:
      Jedno jest pewne.Wizyta na miejscu katastrofy Premiera i Prezydenta pozwoli na uchwalenie nowych przepisow, ktore beda zapobiegac dalszym katastrofom tego rodzaju

      PS.Nie wiesz czy już odbudowano

      • johohanan
        Marzec 5, 2012 o 11:34 pm

        wały przeciwpowodziowe?

      • aida1708
        Marzec 6, 2012 o 2:19 am

        Po co ? Górale przepowiadają suszę 7 lat😈

  3. johohanan
    Marzec 16, 2012 o 7:25 am

    Kolejowej ,,story” c.d.:Czeska telewizja alarmuje o fatalnym stanie torów kolejowych na przygranicznej linii Karniów- Jesenik. Tamtejsza kolej korzysta tam z odcinka leżącego po polskiej stronie granicy (woj. opolskie). – Choć Polacy dostają od Czechów gotówkę na utrzymanie torowiska, to Polska nie inwestuje tych pieniędzy w tory – mówi rzecznik ministerstwa transportu Martin Novak.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: