Strona główna > Społeczeństwo > Mam problem. Nie wiem czy jestem (legalnym) patriotą.

Mam problem. Nie wiem czy jestem (legalnym) patriotą.


Ilość patriotów w Polsce wzrasta w takim tempie, że się zastanawiam czy nawet nie szybciej niż ilość zadłużonych. Kto by o sobie nie pisał a już z pewnością jego zwolennicy, nie omieszkają aby koniecznie dodać – „patriota”.

Patriotów jest już tylu, że Amerykanie widząc to zrezygnowali z dostarczenia nam rakiet „Patriot”. Mamy nadmiar patriotów a niedobór czynów patriotycznych, Saldo wychodzi na zero i mamy ZERO.

Patriotyzm (łac. patria,-ae = ojczyzna, g. patriates) – postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęć ponoszenia za nią ofiar; pełna gotowość do jej obrony, w każdej chwili. Charakteryzuje się też przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia. Patriotyzm to również umiłowanie i pielęgnowanie narodowej tradycji, kultury czy języka. Patriotyzm oparty jest na poczuciu więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością.To Wikipedia.

Ale na tym się definiowanie patriotyzmu nie kończy.

Słownik: „patriota noun masculine / feminine patriotapatriotka [patrjɔta, patrjɔtka]  –osoba kochająca swój kraj . „Kropka

Encyklopedia PWN :” patriotyzm[łac. < gr.], postawa łącząca przywiązanie i miłość do ojczyzny oraz solidarność z własnym narodem — z szacunkiem dla innych narodów i poszanowaniem ich suwerennych praw przeciwieństwo szowinizmu.”  No i się narobiło . Jeśli sie okaże że nie jestem patriotą to wyjdzie na to że jestem szowinistą. A kim będę jeśli jestem przywiązany i solidarny ale nie mam szacunku dla innych narodów, choćby niektórych tylko? Strach pomysleć bo może jestem nazistą…

Sięgam po ściągę, a tam :”Pojęcie patriotyzmu ewoluowało z biegiem lat. Teraz co innego można zrobić do swojego kraju, niż kiedyś. Jednak ten prawdziwy sens wcale nie zaniknął. Tak jak dawniej walczono o nasze ziemie, tak dziś należy walczyć o człowieka. Jak broniono wolności narodu, tak dziś należy dbać o rozwój kraju. Nie trzeba być od razu rycerzem, by stać się prawdziwym patriotą.”
Odetchnąłem . Mogę , podkreślam mogę, być patriotą choć rycerzem nie jestem. Nie mam zakutego łba.

Ha, Teraz jest zupełny odjazd: Definicja patrioty nauczana we współczesnych szkołach…

Aby móc powiedzieć o sobie „jestem prawdziwym patriotą” we współczesnym świecie należy spełniać kilka warunków. By być patriotą trzeba być obowiązkowo dobrym obywatelem i założycielem rodziny. Wymagana  jest pełna sprawność fizyczna i stabliność psychiczna, by móc pracować dla swego kraju i zarabiać pieniądze na utrzymanie rodziny. Istotną rzeczą jest również wygląd i postawa. Taka osoba powinna wyglądać schludnie, elegancko nie zależnie od okazji. Ubiór dokładnie wyprasowany i czysty, włosy świeże i ulożone. Bo jaką chlubę przyniesie państwu brudny, nieprzyjemnie pachnący „patriota”? Jeśli chodzi o postawę taki człowiek powinien na każdym kroku dawać przykład i być wzorem do naśladowania zarówno w kolejce do kina jak na przyjęciu czy weselu. Ważne jest także zaangażowanie w życie społeczno- polityczne kraju. Znać wszystkie wątki polityczne, i ważne osoby takie jak prezydent. Ponadto wymaganą cechą patrioty jest perfekcyjna znajomość swojego języka.”    I co teraz  ?

Teraz jeszcze jest ratunek.

Czy patriotyzm jest nam do czegokolwiek potrzebny?
Patriotyzm, to pojęcie o którym dzisiaj nikt nie mówi. Może dlatego, że w poprzedniej epoce było jednym ze słów najczęściej używanych i nadużywanych? Czy dzisiaj coś takiego jak patriotyzm jest w ogóle potrzebne? Czy w Polsce  żyją patrioci czy tylko ludzie obojętni na sprawy ojczyzny i nacjonaliści? Czy kiedy przedstawiciele rządu mówią o dobru ojczyzny, to rzeczywiście mają jej dobro na względzie, czy też tylko własną wygodę i interes swoich najbliższych? Czy dotychczasowe definicje patriotyzmu jeszcze są ważne i czy mają jakiekolwiek znaczenie dla Polaków w Polsce? Czy patriotyzm według „starych” definicji w ogóle jest nam potrzebny?

„W związku z tym, że integrujemy się z innymi krajami europejskimi, może nie powinniśmy mówić już o ofiarach drugiej wojny światowej, o napaści i okupacji niemieckiej, o zbrodniach popełnionych przez Niemców?  Może czas już, aby powstało pokolenie nie czujące nienawiści, niechęci i wrogości? Może naród powinien zapomnieć? Z tego samego względu być może nie należy eksponować zbrodni naszego drugiego sąsiada, by nieskrywanej niechęci nie przemienić we wrogość, która spotka się na pewno z równie silną wzajemnością, a to nie służy porozumieniu i pokojowemu współistnieniu. Nie czas wywalczać granice, bo to uczynił już Mieszko I i Bolesław Chrobry. Teraz trzeba je tylko utrzymać w pokoju.”

Polaku, po co ci ten patriotyzm?

„Na hasło „patriotyzm” wiele osób, zwłaszcza z młodego pokolenia, reaguje alergicznie. Od dłuższego – tak mi się wydaje – czasu to słowo nie kojarzy się z dumą narodową, ale z czymś niemodnym, wręcz niestosownym. – Czemu mam być patriotą, skoro ojczyzna mi nic nie dała? – często słyszę od znajomych, którzy pracują za granicą – w nie swoim zawodzie, w nie swoim kraju.” Tak są i takie opinie.

Patriotyzm – pojęcie aktualne czy wyłącznie historyczne? – o tym rozmawiali  uczestnicy debaty w TVP3.

Czy po takiej lekturze mogę jeszcze być normalny? Toż ja tego nie wymysliłem.Takie zwidy krążą po POlsce.

Każda z parti uważa się za patriotyczną. Na swój własny, indywidualny sposób i spróbuj im wytłumaczyć że jest inaczej. Czy mogę być patriotą skoro do żadnej z nich nie należę i żadną z nich się nie zgadzam?

Mało tego. Szykują sie nowe partie, a jakże, patriotyczne. Powstaja dlatego że odrzucają patriotyzm tych co już są. Ale z tymi nowymi też mi nie bardzo po drodze.

Więc jak? Bo albo oni , albo ja, albo nikt .

Nie wiem kim jestem…. tzn. wiem ale jak się odezwę i powiem to mnie zakraczą bo będą żądać dowodów.

A jak ja to udowodnię skoro z nikim nie trzymam a za świadkow mam tylko Rodzinę. Przecież nikt nie uwierzy zapewnieniom krewnych. Krewa na całego.

Czy mogę być patriotą – samozwańcem? Tak jak większość?

Co mam robić ?

Nathanel

  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Dodaj komentarz